روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

معرفی 9 نوشیدنی مناسب برای فوتبال

ویژگی های نوشیدنی قبل فوتبال

نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی‌هایی هستند که به جبران آب، الکترولیت‌ها و انرژی از دست رفته در حین ورزش کمک می‌کنند. این نوشیدنی‌ها اغلب حاوی کربوهیدرات‌های تقویت‌کننده انرژی و همچنین سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم هستند که به مبارزه با کم‌آبی بدن، پر کردن ذخایر گلیکوژن، الکترولیت‌ها و پیشگیری از خستگی کمک می‌کنند. ما در این مقاله به معرفی 9 نوشیدنی مناسب برای فوتبال می‌پردازیم که نقش مهمی در حفظ سلامتی و همچنین موفقیت شما دارند.

نوشیدنی های مفید برای فوتبالیست ها

یکی از مهم‌ترین دلایل نوشیدن مایعات در حین فوتبال، این است که به بازیکنان جوان کمک می‌کند تا بر خستگی خود غلبه و عملکردشان را بهینه کنند. از آنجایی که سطح گلوکز خون هنگام بازی فوتبال کاهش می‌یابد، در نتیجه داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای فوتبالیست ها به یک جزء حیاتی برای موفقیت در مسابقات تبدیل می‌شود. مکمل‌های غذایی مختلفی وجود دارد که بازیکنان می‌توانند مصرف کنند، اما در اینجا ما بر روی نوشیدنی مناسب برای فوتبال تمرکز می‌کنیم و خواهیم گفت که نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟

در زیر لیستی از 9 نوشیدنی مناسب برای فوتبال را مشاهده می‌کنید:

1. آب

تیم‌های فوتبال عمدتاً از بازیکنان جوانی تشکیل می‌شوند که انرژی آنها در اوج است. اما بازی در یک مسابقه فوتبال، فعالیتی بسیار سخت است که باعث می‌شود شرکت کنندگان عرق کنند و آب بدنشان کم شود. بهترین نوشیدنی برای هر ورزشی، آب است. جلوگیری از خستگی عضلانی، اجتناب از گرفتگی عضلات، کاهش کم‌آبی بدن، تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی تنها چند مورد از مزایای بسیاری است که آب می‌تواند داشته باشد.

نوشیدنی های مفید برای فوتبالیست ها

 

2. انرژی زا

از میان نوشیدنی های مفید قبل فوتبال، می‌توان به نوشیدنی‌های انرژی زا اشاره کرد که یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. بازیکنانی که نوشیدنی کربوهیدراتی مصرف می‌کنند، عملکرد ذهنی بیشتری در طول بازی فوتبال دارند. همچنین ترکیبی از کافئین و کربوهیدرات به شدت بر ظرفیت تحمل بازی‌های سخت تأثیر می‌گذارد.

برای دریافت دوره آموزش فوتبال همراه با گواهی پایان دوره اینجا کلیک کنید.

 

3. نوشیدنی‌های ورزشی حاوی سدیم

بیشتر نوشیدنی‌های ورزشی، حاوی کربوهیدرات و سدیم هستند؛ اما درصد ترکیب آن بسته به برند متفاوت است. گاهی اوقات توجه کمی به سدیم می‌شود. در صورتی که در حین عرق کردن، بازیکن مقداری از نمک بدن خود را از دست می‌دهد. این نوشیدنی‌ها به بازیکنان فوتبال کمک می‌کنند تا نمک از دست رفته را جایگزین کنند و تعادل مایعات بدن را حفظ کنند.

4. شیک‌های پروتئینی

در طول استراحت، نه زمان کافی برای خوردن غذای پروتئینی وجود دارد و نه توصیه می‌شود. بنابراین پروتئین شیک بهترین مکمل ورزشی برای فوتبالیست ها است. شیک‌های پروتئینی شیر در بازار وجود دارند که به راحتی هضم می‌شوند و منبع خوبی برای انرژی هستند. پس از یک بازی سخت فوتبال که ماهیچه‌ها و بافت‌ها تحلیل می‌روند، اسیدهای آمینه موجود در پروتئین به رشد سلول‌ها کمک می‌کنند تا بازسازی شوند.

دلایل نوشیدن مایعات در حین فوتبال

5. نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت

اکثر نوشیدنی های مفید برای فوتبالیست ها حاوی یون‌هایی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، کلرید و بسیاری دیگر هستند که برای بازیکنان جوان ضروری اند. این یون‌ها برای عملکرد صحیح عصب و عضله بسیار مهم می باشند. عدم تعادل این یون‌ها نیز به راحتی می‌تواند منجر به انقباض و ضعف عضلانی شود. مزایای دیگر الکترولیت‌ها این است که به هیدراتاسیون و حفظ PH بهینه بدن کمک می‌کنند. برای نمونه یک نوشیدنی مناسب برای فوتبال، آب نارگیل است.

6. آب ویتامینه

بازیکنان فوتبال که سطوح ویتامین D بالاتری دارند، پارامترهای فیزیکی بهتری دارند. طعم‌های مختلف آب ویتامینه در بازار موجود است. بازیکنان فوتبال می‌توانند به دلخواه، طعم مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

7. نوشیدنی مولتی پروبیوتیک

اگر به دنبال بهترین نوشیدنی مناسب برای فوتبال هستنید، یک نوشیدنی پروبیوتیک می‌تواند برای شما مفید باشد. زیرا باعث بهبود تحمل لاکتوز، سیستم ایمنی، توانایی جذب الکترولیت‌ها، پوست سالم‌تر و بهبود رنگ چهره می‌شود.

8. نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک

هنگامی که جلسات تمرینی سخت پشت سر هم برنامه ریزی می‌شوند، بدن شما به تعادل الکترولیت‌ها برای حفظ عملکرد بهینه اعصاب و عضلات نیاز دارد. مصرف نوشیدنی‌های جبران کننده الکترولیت (حاوی سدیم، کلرید و پتاسیم) یک راه عالی برای مقابله با این چالش است. نوشیدنی‌های ایزوتونیک تضمین می‌کنند که سطح قند و الکترولیت خون شما ثابت باشد.

9. اسموتی میوه و سبزیجات

ترکیب میوه‌ها، سبزیجات و ماست یا شیر، یک نوشیدنی فوق العاده خلق می‌کند که نه تنها سیستم ایمنی بدن شما را غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها می‌کند، بلکه محتوای پروتئین و کربوهیدرات باعث می‌شود که خستگی عضلانی را کاهش دهید و عضله سازی کنید. برای کمک به فرآیندهای ریکاوری پس از ورزش و کاهش درد و التهاب، می‌توانید آنتی اکسیدان‌های طبیعی مانند گیلاس یا کلم بروکلی مصرف کنید.

معرفی 9 نوشیدنی مناسب برای فوتبال

 

قبل بازی فوتبال چه چیزی ننوشیم؟

  • آب میوه‌هایی با محتوای کربوهیدرات بیش از 8 درصد و نوشابه، هر دو می‌توانند باعث احساس نفخ و گرفتگی شکم شوند.
  • نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های حاوی کافئین، نوشیدنی‌های الکلی نباید مصرف شوند، زیرا خطر کم‌آبی بدن همراه با تولید بیش از حد ادرار یا کاهش مصرف مایعات وجود دارد.
  • بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زای جدید موجود در بازار حاوی محرک‌هایی مانند کافئین و یا افدرین هستند. این محرک‌ها ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی یا گرمازدگی را هنگام ورزش افزایش دهند.
  • بسیاری از نوشیدنی‌هایی که ادعا می‌کنند انرژی‌زا هستند، ممکن است دارای مواد اضافی باشند که ضروری نیستند و برخی از آنها بالقوه مضر هستند.

بهترین زمان مصرف نوشیدنی مناسب برای فوتبال

بهتر است نوشیدنی مناسب برای فوتبال را 15 تا 30 دقیقه قبل از شروع بازی بنوشید تا بدن شما برای جذب مایعات و مواد مغذی زمان داشته باشد. اگر بازی کوتاه است و خیلی سخت نیست، ممکن است آب به تنهایی برای هیدراته نگه داشتن شما کافی باشد. اما اگر بازی طولانی است، یک نوشیدنی ورزشی می‌تواند به جایگزینی آب و الکترولیت‌هایی که از طریق تعریق از دست می‌دهید کمک کند. همچنین ورزشکاران ممکن است بر اساس اندازه بدن، میزان تعریق و آب و هوای محل بازی، به مقادیر متفاوتی از نوشیدنی مناسب برای فوتبال نیاز داشته باشند. بهترین راه برای فهمیدن چگونگی هیدراته ماندن این است که با یک متخصص تغذیه ورزشی صحبت کنید.

بهترین زمان مصرف نوشیدنی قبل فوتبال

کلام آخر

در حالی که بیشتر مربیان فوتبال بر تمرینات و روزهای مسابقه تمرکز دارند، تغذیه و هیدراتاسیون یک جنبه حیاتی است که نباید نادیده گرفته شود. حتما شاهد مواردی بوده‌اید که یک بازیکن به دلیل خستگی یا تحلیل عضلانی مجبور به تعویض می‌شود، که بیشتر آن ناشی از ناآگاهی از تغذیه ورزشی است. ما در این مطلب 9 نوشیدنی مناسب برای فوتبال معرفی کردیم که به شما کمک می‌کنند به بهترین عملکرد خود برسید.

منبع

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب

دسته‌بندی مطالب

دوره‌های آموزشی ما