روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

اصولی ترین و تخصصی ترین برنامه ریزی فوتبالی

برنامه ریزی فوتبالی

فوتبال از ورزش‌هایی است که در سراسر دنیا طرفداران زیادی به خود جذب کرده است. رقابت بازیکنان با هدف گل زدن در زمین چمن به یکی از بازی‌های مهیج تبدیل شده است. این محبوبیت باعث شده تا هر ساله افراد زیادی برای یادگیری فوتبال اقدام کنند، ولی آمادگی در این ورزش به این معنی نیست که تمرینات شما بی‌هدف باشند. یکی از موارد بسیار مهم برنامه ریزی فوتبالی است که نباید به هیچ عنوان آن را نادیده بگیرید. در ادامه قصد داریم در مورد برنامه ریزی صحبت کنیم ولی این برنامه ریزی مختص ورزش فوتبال است که باعث می‌شود عمر شما هدر نرود و از زمان خودتان برای فوتبال درست استفاده کنید. پس تا انتها همراه ما باشید تا با این گزینه به خوبی آشنا شوید و از رقبای خود صد هیچ جلو بزنید.

 

چه نکاتی را برای برنامه ‌ریزی فوتبالی رعایت کنیم؟

بنابر نظر افراد با تجربه در حوزه فوتبال به طور معمول برنامه ریزی را از راه های موفقیت در تست فوتبال می‌شناسند. اگر شما در تیمی بازی می‌کنید، باید مطابق نظر مربی و برنامه‌ریزی که ایشان ارائه می‌دهد حرکات ورزشی خود را انجام دهید ولی برای رسیدن به بهترین نقطه باید برنامه ریزی تمرین فوتبال مختص خودتان را داشته باشید. برای این کار نیاز به یک سری نکات داریم که باید از قبل آن‌ها را به خوبی بلد باشیم. به همین دلیل در این پارت قصد داریم تا اصول و مهارت برنامه ریزی در فوتبال را به شما عزیزان علاقه‌مند به این حوزه بیان کنیم. از این سری اصول‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. آماده سازی دفترچه

در ابتدا یک دفترچه‌ای را برای خود آماده کنید و در قسمت راست آن قوانین مربوط به خودتان را بنویسید. به طور مثال کاری را که شروع می‌کنید، هیچ وقت تصمیم به رها کردن آن را نگیرید. اهداف خود را به هیچ عنوان فراموش نکنید و آن‌ها را بنویسید و همیشه جلو چشم خود قرار دهید. دور کارهایی که به ضرر شما است را خط بکشید. انرژی مثبت و ذهنیت خودتان را حتما حفظ کنید. یکی از راهکارهایی که افراد به درجه برتری در حوزه فوتبال رسیده‌اند همین دیدن آموزش‌های مرتبط می‌باشد، حتما توصیه می‌شود تا این اصول ابتدایی و در عین حال مهم را جدی بگیرید.

2. تعیین اهداف سالانه

یکی از بخش‌های برنامه ریزی فوتبال پایه تعیین اهداف سالانه می‌باشد، این اهداف به چه صورت باید باشند؟ هدف هر شخصی متفاوت است ولی به طور کلی این اهداف می‌توانند رسیدن به بالاترین سطح بدنی و فنی، بازی در بهترین تیم‌ها، رسیدن به ذهنیت برتر و قوی‌تر، درخشیدن در بهترین تیم‌ها و هدف نهایی تیم ملی نوجوانان باشد. این مرحله به حدی مهم است که اگر اقدام به دریافت دوره فوتبال همراه با پشتیبانی کنید به طور حتم با تعیین اهداف سالانه مواجه خواهید شد.

برنامه ریزی تمرین فوتبال

3. انجام تمرینات ماهانه

اگر واقعا قصد این را دارید که یک فوتبالیست حرفه‌ای شوید هدف اصلی شما رسیدن به تیم ملی است. با این وجود باید بر روی تمامی جوانب خود کار کنید، به طور مثال باید روزانه دو بار تمرین داشته باشید که این مورد خود به بخش‌های مختلفی مثل تغذیه مناسب و ریکاوری خوب تقسیم می‌شود و قدم به قدم تمرین شما با اصول منظمی پیش برود. راز موفقیت این سری از تمرینات هم در یک جمله خلاصه می‌شود، اصول برنامه ریزی فوتبالی این است که تمرینات ماهانه را خیلی جدی بگیرید. این سری از تمرین‌ها به بخش‌های متعددی تقسیم می‌شوند که می‌توان به موارد پایین اشاره کرد:

  • بعد از یک ماه شما باید به مواردی مثل دویدن راحت در طول ۴۵ دقیقه و قوی‌تر شدن تاندون‌ها به خوبی مسلط باشید. به طور مثال در ماه اول روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه تمرینات هوازی و تقویت رباط‌ها را انجام دهید، از طرفی یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه تمرینات لمس توپ و عصب عضله را به هیچ عنوان فراموش نکنید.
  • اگر شما به هدف‌تان اشتیاق داشته باشید در هنگام تمرین از هر سختی لذت می‌برید. در انتهای ماه دوم برنامه ریزی فوتبالی بهتر است به گزینه‌هایی مثل راحت دویدن در طول ۹۰ دقیقه، حجم بهتر عضله و شدت گرفتن تمرینات تسلط کافی را داشته باشید. رسیدن به عضلات عالی تنها در برنامه بدنسازی فوتبال اصولی خلاصه می‌شود از طرفی در صورتی شما به توانایی دویدن در طول مدت این زمان می‌رسید که یک سری اصول برنامه دویدن مثل اینتروال تداومی را رعایت کنید. برای راهنمایی شما می‌توانید طبق برنامه شنبه، دوشنبه و چهارشنبه حرکات هوازی تا ۹۰ دقیقه را انجام دهید. یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه در شیفت صبح تمرینات بدنسازی و در شیفت عصر تمرین مهارت‌های فردی را در برنامه خود داشته باشید.

این نکته را نیز از یاد نبرید که اگر در تیم هستید، فاصله تمرین تیم و تمرین انفرادی باید ۸ ساعت باشد. به ریکاوری یعنی استراحت، دوش، چرت کوتاه و تغذیه اهمیت زیادی دهید. خیلی از شماها چنین تصوری دارید که برنامه ریزی برای فوتبالیست شدن و مهارت فردی در روپایی و دریبل خلاصه می‌شود، بلکه این مهارت تمامی ضربات را در برمی‌گیرد. یعنی در ابتدا شما باید کنترل توپ یعنی first touch خوبی داشته باشید، در قدم دوم این قدرت را برای خود ایجاد کنید که همراه توپ بدوید که از تمرین‌های آن می‌توان به inside outside، دو بیرون یکی داخل و دو تا داخل یکی بیرون، دریبلینگ و خلاقیت اشاره کرد.

برنامه ریزی برای فوتبالیست شدن

  • در ماه سوم دیگر از بدنسازی هوازی خبری نیست و برنامه ریزی تخصصی برای موفقیت در فوتبال شکل دیگری به خود می‌گیرد. در همین راستا به افزایش قدرت و استقامت عضله می‌پردازیم و باید تمرینات شما بر اساس پست تخصصی شما شکل حرفه‌ای به خود بگیرد. در این ماه لمس توپ و عصب عضله شما به نقطه صد رسیده‌است.
  • به ماه چهارم می‌رسیم که در این ماه باید به افزایش سرعت و چابکی پرداخته شود، در ضمن باید یک سری آنالیزهایی را از پست تخصصی خود انجام دهید و با ترفند‌های آن به خوبی آشنا شوید.
  • در آخر نیز به سراغ ماه پنجم و ششم می رویم که باید نتایج را با یک برنامه حفظ کنید و تمرکز خود را بر این نقطه قرار دهید که تجریبات خوبی از تیم فوتبال کسب کنید.

 

4. برنامه ریزی روزانه

لازمه اینکه برنامه روزانه یک فوتبالیست حرفه ای را داشته باشید، ابتدا باید این ذهنیت را برای خودتان بسازید که بتوانید به برنامه خود عمل کنید. به طور حتم صبحانه، ناهار و شام داشته باشید، ۱۵ دقیقه صبح بعد از بیدار شدن و شب قبل از خواب مدیتیشن را فراموش نکنید. بعد از آن ۸ تا ۱۰ صبح تمرینات هوازی خود را انجام دهید و ۶ تا ۷:۳۰ عصر نیز تمرینات کار با توپ را داشته باشید.

میان وعده یک عامل مهم برای رسیدن به قدرت فوتبالیست شدن است، بر فرض مثال شما می‌توانید در تایم‌های ۵ الی ۸ صبح، ۵ الی۱۰ صبح، ۱ ظهر، ۵:۳۰ عصر و ۸ غروب میان وعده خوبی برای خودتان آماده کنید. مکمل اصلی وعده غذایی، خواب است بدون این مورد شما بدنی ضعیف خواهید داشت که در برابر تمرینات فوتبال آمادگی ندارد. پس حتما ۱۱ شب بخوابید و ۷ صبح بیدار شوید، برای تایم استراحت خود نیز می‌توانید چرت کوتاهی داشته باشید.

اصول برنامه ریزی فوتبالی

برای برنامه ریزی فوتبالی از چه مجموعه‌ای کمک بگیریم؟

ورزش فوتبال به حدی مهم است که آکادمی‌های زیادی این هنر را به افراد می‌آموزند ولی برای رسیدن به مرحله عالی به چه مجموعه‌ای باید مراجعه کنیم؟ همانطور که گفته شد برنامه ریزی یک پایه اساسی برای فوتبالیست ماهر شدن است، از این رو با توجه به تجربیات و دانش فوتبالی سعید حمیدزاده، می‌توان به برنامه ریزی برای موفقیت در فوتبال رسید. او یکی از مربیان برجسته و با تجربه در دنیای فوتبال است و می‌تواند به عنوان یک الگو و مرجع معتبر در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد. از اصول برنامه‌ریزی فوتبالی با توجه به نظرات و رویکردهای سعید حمید زاده می‌توان به بهره‌وری منابع، تمرکز بر تاکتیک‌های مناسب، توجه به آموزش‌ها و تکنیک‌های مناسب و همچنین اهمیت استراتژی‌های بازی اشاره کرد. این اصول می‌توانند بهبود و توسعه در عملکرد تیم‌های فوتبالی منجر شده و به دستیابی به موفقیت‌های بیشتر کمک کنند.

سخن آخر

اهمیت برنامه ریزی فوتبالی بر هیچ فرد ماهر در این حوزه پوشیده نیست. بنابراین، در این مقاله برنامه ریزی فوتبالی را بررسی کردیم و نشان دادیم که با استفاده از روش‌های بهینه‌سازی و تصمیم‌گیری مناسب، می‌توان بهبود قابل توجهی در عملکرد تیم‌های فوتبالی داشت. این نکته را از یاد نبرید که قدم به قدم این برنامه ریزی مهم است و باید به طور پیوسته و مداوم انجام شود، امیدواریم که این مطلب بتواند به توسعه استراتژی‌های موثر برای تیم‌های فوتبال در آینده کمک کند و به دستیابی به عملکرد برتر و موفقیت‌های بیشتر در رقابت‌های ورزشی کمک نماید.

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب

دسته‌بندی مطالب

دوره‌های آموزشی ما