روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

چگونه بازیکن باهوشی شویم؟ | بهترین راه های افزایش هوش فوتبالی

هوش فوتبالی

احتمالا این سوال تا به حال برایتان پیش آمده که چگونه یک فوتبالیست باهوش شویم؟ اصلا هوش فوتبالی امروزه برای انجام تمامی کارها و فعالیت‌ها، ما نیازمند هوش و استعدادی هستیم که به ما در رسیدن به آن هدف کمک کند. حال این هوش ممکن است ذاتی باشد یعنی از بدو تولد با ما همراه بوده و یا به واسطه پیگیری و تلاشی بوده که ما برای یادگیری یک مهارت از خود نشان داده‌ایم. معمولا در تمام موضوعات زمانی که حرف از مهارت فردی می‌شود ما به هوش آن فرد در آن موضوع اشاره می‌کنیم. فوتبال ورزشی است که اگر می خواهید در آن موفق شوید و حرفه ای پیش روید، باید از هوش فوتبال برخوردار باشید. حال در این مقاله ما می‌خواهیم هوش فوتبالی را مورد بررسی قرار دهیم و بگوییم چگونه می‌توانیم بازیکن باهوشی شویم؟ با ما همراه باشید.

 

هوش فوتبالی چیست؟

بیشتر مهارت‌ها از طریق معیار‌های IQ و EQ مورد بررسی قرار گرفته و تعیین می‌شود که آن فرد طبق آن معیار‌ها در چه جایگاهی از هوش قرار می‌گیرد. حال در این قسمت ما به این موضوع می‌پردازیم که هوش فوتبالی چیست و معیار‌های آن بر چه اساس تعیین می‌شود. در واقع برخلاف مهارت های ورزشکاران، در هوش فوتبالی هیچ معیاری برای سنجش وجود ندارد. پس باید به موضوعاتی توجه کنیم که IQ از چه راه‌هایی در زمین فوتبال مشخص می‌شود؟

هوش فوتبالی زمانی مشخص می‌شود که فرد فوتبالیست از لحاظ ذهنی، بدنی و مهارتی خود را در مواقع حساس نشان داده و به کمک تیم خود آمده و صحنه‌های زیبایی از خود خلق کند. در این میان است که اولین تصویری که از او در ذهن بیننده و مربی خود به وجود می‌آید هوش آن بازیکن در این موقعیت حساس بوده. در این قسمت ما برای بررسی بهتر این موضوع به معرفی دقیق‌تر برخی از این هوش‌ها و همچنین به چگونگی تبدیل شدن به فوتبالیست باهوش می‌پردازیم.

هوش ذهنی

یک فوتبالیست باهوش، در تمام طول مسابقه ممکن است با حدود 150-250 کنش مواجه شود و در حین برخورد با آن‌ها ذهن خلاق او انبوه اطلاعاتی که دریافت کرده را مورد تجزیه و تحلیل قرار‌دهد و راه مقابله با آن را بیابد. در واقع ذهن فعال یک فوتبالیست باهوش باید بهترین و سریعترین پاسخ را به سه سوال چرا، چگونه و چه زمانی بدهد. شاید ما نیز به عنوان بیننده گاهی این واکنش ها را مورد تحلیل قرار دهیم و با واکنش بازیکن بگوییم اگر من جای او بودم در این موقعیت حساس این کار را انجام می‌دادم، اما این موضوع درست نیست. ما به علت این که در جایگاه آن بازیکن نیستیم و شرایط آن را تجربه نمی‌کنیم نمی‌توانیم به قاطعیت بگوییم نظر ما درست است.

تبدیل شدن به فوتبالیست باهوش

در واقع این تجزیه و تحلیل در ذهن یک بازیکن باهوش فوتبال به سرعت رخ می‌دهد و او در چند ثانیه باید تصمیم بگیرد که چه واکنشی از خود نشان دهد تا بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. البته این هوش فوتبالی تنها برگرفته از تجزیه تحلیل نمی‌باشد بلکه نیاز است بازیکن اطلاعاتی نظیر شناسایی بازیکن مناسب برای حملات بعدی، داشتن قدرت تمرکز در ورزشگاه پرتماشاگر، توانایی کار گروهی و… را مورد بررسی قرار دهد که همه از زیر مجموعه های این هوش به حساب می‌آیند و توجه به تمام این مسائل به بازیکن کمک می‌کند که مغز او پردازش بهتری داشته باشد و سریع‌ترین و بهتر‌ین واکنش را از خود نشان دهد. البته برای داشتن هوش ذهنی، ما نیازمند تمرینات تخصصی زیادی هستیم که برای آگاهی از بهترین تمرینات ذهنی فوتبال می‌توانید به سایت محمدسعید حمیدزاده مراجعه بفرمایید.

هوش مهارتی

در این قسمت ما به تکنیک بازیکنان باهوش فوتبال که به واسطه قدرت بدنی و مهارتی که دارند می‌پردازیم. بازیکنان باهوش فوتبال متناسب با مهارت ها، استعداد و فیزیک بدنی که دارند در موقعیت های مختلف قرار می‌گیرند و طبق پستی که در تیم ایفا می‌کنند باید همگی به بهترین شکل وظیفه خود را انجام دهند تا نتیجه آن را ببیند. گاهی فردی جثه ریز و قد کوتاهی داشته و مهارت زیادی در سریع دویدن دارد. این مهارت او زمانی پیشوند هوش می‌گیرد که بتواند از ویژگی بدنی و مهارتی خود به درستی استفاده کرده و نتیجه‌ای به همراه داشته باشد. یا فردی که دارای قدی بلندتر و قدرت حمله و آمادگی جسمانی قوی‌تری دارد، می‌تواند با استفاده از آن هوش مهارتی خود را به رخ بکشد و در تیم خود تاثیر گذار باشد.

استفاده درست و به موقع از هوش ذهنی و مهارتی سبب می‌شود علاوه بر این که تاثیر زیادی در نتیجه بازی داشته باشد، باعث افزایش اعتماد به نفس در فوتبال و همچنین بازیکن شود و آثار مطوبی به جای بگذارد.

چگونه هوش فوتبالی داشته باشیم؟

بهترین راه‌های تقویت هوش فوتبالی

تا اینجا با انواع هوش هایی که یک فوتبالیست در زمان بازی با آن‌ها مواجه است، آشنا شدیم. حال به بهترین راه های تقویت هوش فوتبالی می‌پردازیم. همچنین شما با خرید دوره آموزش فوتبال می‌توانید علاوه بر یادگیری تکنیک ها و اصول فوتبال، در تقویت این هوش موفق‌تر شوید. اولین گام برای موفقیت در هر کاری هدف گذاری مناسب است; زیرا هدف است که به زندگی انسان معنا می‌بخشد و به او کمک می‌کند که زندگی بهتری داشته باشد.

اولین و مهمترین موضوعی که از راه های تبدیل شدن به فوتبالیست باهوش است و باید به تقویت آن بپردازیم، تمرینات ذهنی است. روانشناسان و محققان بر این باورند که داشتن ذهنی خوب تاثیر زیادی در رسیدن به آن هدف دارد و نباید هیچگاه از قدرت ذهن غافل شویم.

یک فوتبالیست برای رسیدن به موفقیت نیازمند این است که با انجام تمرینات ذهنی فوتبال، ذهن خود را برای شرایط حساس که به ذهنی متفکر و متمرکز نیاز است، آماده کند و برای رسیدن به این موفقیت ها در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کند. حال می‌خواهیم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که درصورتی که بخواهیم یک بازیکن فوتبال باهوشی شویم، تمام تمرین و رشد ما باید دارای محرک های تمرینی باشد که این زمینه را فراهم می‌کند که درک سریع تر و هوشمندانه تری از محیط اطراف خود داشته باشیم و همچنین واکنش ما نیز نسبت به آن با سرعت بیشتری انجام می‌شود. در اینجا ما می‌خواهیم 9 اقدامی که پیروی از آن ها باعث می‌شود که بازیکن بهتری در فوتبال باشیم و به عنوان یک فوتبالیست باهوش شناخته شویم، بپردازیم:

تقویت هوش فوتبالی

  1. در اولین اقدام ما باید تحلیل تاکتیکی بازی های فوتبال باشیم و اطلاعات تاکتیکی خود را از فوتبال افزایش دهیم. این کار را می‌توانیم با استفاده از کتاب های تاکتیکی بهبود ببخشیم.
  2. در تمرینات خود را با محدودیت مواجه کنیم و خود را در بحرانی ترین شرایط قرار دهیم; زیرا این کار باعث می شود در لحظات حساس تصمیم گیری سریع تری داشته باشیم.
  3. نسبت به هر اتفاقی خود را مسئول بدانیم و خود را موظف کنیم که به آن واکنش نشان دهیم; این کار باعث می‌شود این توانایی خود را گسترش دهیم.
  4. همیشه خود را با چالش های جدید روبه‌رو کنیم و دست از کار‌های یکنواخت و روتین برداریم. به زبانی دیگر همیشه برای خود سناریو‌هایی درست کنیم که چالش برانگیز باشد.
  5. خود را از نظر فنون فوتبالی قوی کنیم.
  6. با تاکتیک بازی کردن را آموزش ببینیم.
  7. مهارت های مدیریت هیجان و خود کنترلی خود را افزایش دهیم.

بازیکنان فوتبال همان‌گونه که به تمرینات بدنی و تغذیه خود توجه دارند باید به روان و سلامتی آن و تمارینی که بهبود و کیفیت آن کمک می‌کند نیز دقت داشته باشند.

این بخش معمولا بر عهده روانشناسان تیم می‌باشد که با ارائه تمرینات ذهنی، کلاس های آمادگی ذهنی، تصویر سازی و توانایی و آسیب های ذهنی می‌توانند به آمادگی لازم در این بخش دست پیدا کنند. علت اصلی توجه ما در این مقاله به تمرینات ذهنی برگرفته از این موضوع می‌باشد که برای رسیدن به موفقیت ما باید از ذهن خود شروع کنیم. یک فوتبالیست علاوه بر تمرینات ذهنی باید به هدفش ایمان داشته باشد و برای رسیدن به آن تلاش کند. داشتن ذهنی پرقدرت و توانا پلی برای رسیدن به پیروزی است.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم انواع هوش‌های فوتبالی و اینکه چگونه هوش فوتبالی داشته باشیم را مورد بررسی قراردادیم و به مهم‌ترین آن‌ها یعنی هوش ذهنی و تمرینات موثر بر آن پرداختیم. حال می‌توانیم بگوییم با داشتن تمرینات ذهنی، بدنی و پشتکار برای رسیدن به اهدافی که برای زندگی خود تعیین کردیم می‌توانیم به آن دست یابیم و همچنین از فشارها و تنش‌هایی که ممکن است یک بازیکن فوتبال حتی در زندگی روزمره با آن مواجه شود، برخورد درستی با آن ها داشته باشید و بازدهی و عملکرد خود را بهبود ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب

دسته‌بندی مطالب

دوره‌های آموزشی ما