روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

آشنایی با انواع خطا در فوتبال

انواع خطا در فوتبال

اساسا سه سطح خطا در فوتبال وجود دارد. بازیکنان می‌توانند یک خطای اساسی، یک کارت زرد یا یک کارت قرمز دریافت کنند. شدت انواع خطا در فوتبال عاملی است که تعیین می‌کند بازیکن چه سطحی از خطا را دریافت خواهد کرد. درک این نکته نیز مهم است که تمام خطاهای مرتکب شده در طول یک مسابقه فوتبال طبق تفسیر داور از قانون تعیین می‌شوند و می‌توانند تحت تأثیر زاویه‌ای که داور یا کمک داور هنگام تماشای تخلف داشته است، قرار گیرند. در ادامه خطاهای رایج در فوتبال را توضیح می‌دهیم و خواهیم گفت که چه چیزی خطا محسوب می‌شود و چگونه داور تعیین می‌کند که بازیکن چه سطحی از خطا را دریافت کند.

انواع خطا در فوتبال

چیزی که در مورد فوتبال غیرقابل انکار است، خشونت می باشد که بخش بزرگی از ورزش به حساب می‌آید. قوانین کاملا تعریف شده‌ای وجود دارد که هدف آن پیشگیری و مجازات این نوع رفتارها است. با این حال در فوتبال مانند هر ورزش تیمی، جرایمی که شامل تماس بین بازیکنان است، اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل، در فوتبال بخشی وجود دارد که ما از آن به عنوان انواع خطا در فوتبال یاد می‌کنیم. با تحقیقات گسترده در مورد این موضوع، ما موفق شده‌ایم راهنمایی در مورد دسته بندی انواع خطا در فوتبال ایجاد کنیم که هم برای تازه‌واردها و هم برای پیشکسوتان باتجربه فوتبال مفید باشد.

انواع خطا در فوتبال

قوانین بازی فوتبال که توسط فدراسیون فوتبال تعریف شده است، بیان می‌کند اعمالی که به موجب آن‌ها داور مسابقه را ناعادلانه بداند، همه در دسته خطاها و رفتارهای نادرست قرار می‌گیرند. به این ترتیب هر تخلفی در فوتبال بسته به شرایطی که بازیکن در آن مرتکب شده است، می‌تواند به عنوان یک خطا در نظر گرفته شود. در اینجا به منظور آشنایی با خطاهای رایج در فوتبال، لیستی از تخلفاتی که می‌توانند منجر به انواع خطا در فوتبال شوند، آمده است:

خطاهای اساسی در بازی فوتبال

لگد زدن

لگد زدن به بازیکن حریف یکی از رایج‌ترین خطاهایی است که در فوتبال صورت می‌گیرد. در واقع حتی تلاش برای ضربه زدن به حریف نیز خطا محسوب می‌شود. بدیهی است که لگد زدن عمدی یا تلاش برای لگد زدن، نمونه‌ای از رفتار غیرورزشی است. اگر مشخص شود که لگد زدن عمدی است، آن را می‌توان با مجازات نهایی فوتبال یعنی کارت قرمز ( که در ادامه توضیح خواهیم داد) توبیخ کرد.

زمین زدن

زمین زدن بازیکن حریف نوعی خطای جدی است. مخصوصا وقتی عواقبی را که می‌تواند داشته باشد در نظر بگیریم: زمین زدن یک مهاجم دونده می‌تواند منجر به صدمات جدی شود و اگر به صورت عمدی انجام شود، به تقابل بین دو تیم منجر خواهد شد. به همین دلیل داوران فوتبال در مجازات شدید، از کسانی که بازیکنان حریف را در حین بازی زمین می‌اندازند، دریغ نمی‌کنند. این عمل البته ممکن است ناخواسته نیز اتفاق بیفتد. در این حالت معمولا عواقب آن برای مجرم خفیف‌تر است.

خطاهای اساسی در بازی فوتبال

پریدن

پریدن به خودی خود از انواع خطا در فوتبال محسوب نمی‌شود. با این حال، پریدن به سمت حریف، به ویژه در یک دوئل هوایی هنگام رفتن برای ضربه سر، می‌تواند منجر به خطا شود. به همین دلیل است که بازیکنانی که بدون توجه به امنیت خود و دیگران می‌پرند اغلب در فوتبال مجازات می‌شوند. در عین حال که این دوئل‌ها می‌توانند سرگرم کننده باشند، باید به یاد داشته باشیم که فوتبال یک ورزش بدون خشونت است و ایمنی بازیکنان اولویت شماره یک است. در این زمینه بهتر است تمرینات ضروری فوتبال را به طور مستمر انجام دهید.

هل دادن

ما معمولا شاهد موقعیت‌هایی هستیم که بازیکنان فوتبال هنگام زمین افتادن یکی از آن ها پهلو به پهلو می‌دوند. همچنین در گرما، بازیکنان فوتبال می‌توانند حریف خود را در طول یک دوئل فشرده هل دهند. این مطمئنا منجر به فراخوانی خواهد شد، چه بازیکن خطاکار روی زمین بیفتد یا نه. این نوع خطاهای فوتبال یک جنبه منفی نیز دارد: همه ما زمین خوردن‌های شبیه سازی شده در طول دوئل‌های فشرده را دیده ایم، که به خودی خود یک خطا است و تشخیص آن در یک لحظه بسیار سخت است.

تکل زدن از پشت

موقعیت‌های زیادی وجود دارند که در آن ها داوران فوتبال برای گرفتن کارت قرمز دریغ نمی‌کنند. تکل زدن از پشت یکی از آن هاست. این ممکن است یکی از شدیدترین انواع خطا در فوتبال باشد و یک کارت به عنوان مجازات به همراه دارد. بنابراین بسته به تشخیص داور، کارتی که به تکلگر نشان می‌دهد حتی می‌تواند قرمز باشد.

تکل زدن از پشت؛ یکی از خطاهای رایج

تکل زدن و ایجاد تماس قبل از تماس با توپ

تکل زدن یکی دیگر از جنبه‌های سرگرم کننده فوتبال است. هنگامی که این حرکت به خوبی اجرا شود، بازیکن با توپ تکل می‌کند و به طور کلی از مهاجم دور می‌شود. بازیکن تکل زننده تنها در صورتی می‌تواند به بازیکن تکل شونده برخورد کند که ابتدا با توپ تماس داشته باشد. اگر اولین چیزی که بازیکن در حین تکل به آن ضربه می‌زند بازیکن حریف باشد، خطا اعلام می‌شود. بسته به شدت تکل و همچنین قصد بازیکن، ممکن است یک کارت صادر شود. پیشنهاد می‌شود اصول ضد حمله در فوتبال را به خوبی رعایت کنید.

نگه داشتن

نگه داشتن حریف در حین بازی فوتبال اکیدا ممنوع است. این به این معنی است که حتی بازیکنانی که مالکیت توپ را در اختیار ندارند نیز می‌توانند مرتکب خطا شوند. نگه داشتن انواع مختلفی دارد. از نیشگون گرفتن‌های ظریف پیراهن که معمولا در هنگام ضربات آزاد می‌بینیم گرفته تا کشش‌های واضح تر و خشن.

لمس توپ با دست

یکی دیگر از انواع خطا در فوتبال، گرفتن توپ با دست است. تا زمانی که دروازه بان نباشید، هیچ موقعیتی وجود ندارد که بتوانید توپ را در حالی که در زمین بازی است، در دستان خود بگیرید. چه توپ در هنگام ضربه زدن به بازیکنی برخورد کند و چه عمدا آن را لمس کند، توسط داوران مسابقه خطا اعلام خواهد شد.

عواقب ارتکاب خطا در فوتبال چیست؟

ضربه آزاد چیزی است که در نتیجه اکثر خطاها در فوتبال به وجود می‌آید. در مواردی که تیم مدافع در محوطه خود خطا کند، یک ضربه پنالتی برای تیم فوتبال مهاجم اعلام می‌شود. اما در برخی از مواقع بازیکنی که مرتکب خطا شده، مستلزم مجازات شدیدتری است. در این موارد، داور می‌تواند تصمیم بگیرد که یکی از کارت‌هایی را که تمام مسئولان اصلی در طول هر مسابقه همراه دارند، برای بازیکن صادر کند. رنگ اولی زرد و دیگری قرمز است. در زیر توضیحات بیشتری در مورد قانون کارت زرد و قرمز در فوتبال آمده است:

عواقب ارتکاب خطا در فوتبال

کارت زرد

کارت زرد اولین مورد از دو وسیله اصلی است که برای نظم دادن به بازیکنانی که از خط عبور می‌کنند، استفاده می‌شود. به عنوان اولین هشدار مهم، از این کارت بیشتر به عنوان راهی برای احتیاط دادن به بازیکنان استفاده می‌شود. فوتبالیستی که با ارتکاب خطای منجر به اخطار در فوتبال کارت زرد دریافت کند، از بازی خارج نمی‌شود و می‌تواند به بازی ادامه دهد. در اینجا خطاهای قابل انکار که باعث می‌شوند بازیکن خاطی کارت زرد دریافت کند، آورده شده است:

  • رفتار غیر ورزشی
  • بحث با تصمیم داور
  • انجام خطاهای بیش از حد
  • تاخیر عمدی بازی
  • خروج یا ورود به زمین بدون اجازه داور

کارت قرمز

اقدام شدیدتر برای تنبیه بازیکنان فوتبال، صدور کارت قرمز است. این کارت به این معنی است که بازیکنی که آن را دریافت می‌کند به شدت به قوانین بازی آسیب زده است و همچنین به این معنی است که او از ادامه بازی اخراج می‌شود. اگر فکر می‌کنید که این تنبیه برای خطای قابل اخراج به اندازه کافی شدید نیست، باید این را نیز در نظر داشت که تیم مجاز به تعویض بازیکن اخراجی نیست و باید بقیه بازی را با یک بازیکن کمتر ادامه دهد. انواع خطای منجر به اخراج در فوتبال که باعث صدور کارت قرمز می‌شوند:

  • خطاهای جدی
  • اقدامات خشونت آمیز علیه مسئولان بازی یا سایر بازیکنان
  • استفاده از دست برای متوقف کردن هدف
  • فحش دادن
  • دریافت کارت زرد دوم

علت دریافت کارت قرمز

لازم به ذکر است که در صورتی که داور مسابقه هر گونه خطای اشتباهی را تشخیص دهد اما آنقدر شدید نباشد که از کارت استفاده کند، می‌تواند اخطار شفاهی به بازیکن خاطی را انتخاب کند. این به این معنی است که آن بازیکن خاص تا پایان بازی تحت نظارت دقیق خواهد بود و احتمال بیشتری دارد که با کارت زرد یا حتی قرمز مستقیم روبرو شود. با مراجعه به سایت سعید حمیدزاده می‌توانید از قیمت دوره آموزش فوتبال پیشرفته مطلع شوید.

کلام آخر

یادگیری فوتبال سخت نیست. برای بازی فوتبال ابتدا باید قوانین و ساختار بازی را درک کنید. شما همچنین باید صلاحیت‌های لازم را به دست آورید. در این راهنما یک خلاصه کامل از تمام اطلاعات ضروری درمورد انواع خطا در فوتبال که برای انجام بازی به آن نیاز دارید، ایجاد شده است. علاوه بر این ها، همیشه به یاد داشته باشید که کارت زرد و قرمز با تفسیر داور از قانون بازی تعیین می‌شود. این بدان معنی است که برخی از داوران کارت زرد می‌دهند در حالی که داور دیگری ممکن است کارت قرمز بدهد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب

دسته‌بندی مطالب

دوره‌های آموزشی ما