روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

شناخت تمامی قوانين 17 گانه فوتبال

شناخت قوانين 17 گانه فوتبال

فوتبال یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ورزش‌ها در سراسر جهان است که طبق مصوبه فیفا از قوانین خاص خود برای این بازی پر تنش و هیجان دارد. ورزشی که در عین سادگی قوانینش، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. به همین دلیل در این مقاله در سایت سعید حمیدزاده قصد داریم تا قوانين 17 گانه فوتبال به صورت مفصل برای شما توضیح دهیم تا فردی به طور ناخواسته این قوانین را به ضرر تیمش زیر پا نگذارد.

قوانین هفده گانه فوتبال

همانطور که گفته شد یکی از عواملی که باعث جذابیت بازی فوتبال می‌شود، کمک از تمام قوانین 17 گانه فدراسیون فوتبال است. چرا که بدون این قوانین این بازی جذابیتی ندارد و حتی برنده بازی نیز در این حالت تعریفی ندارد. از این رو افراد ماهر در این حرفه با وجود قوانين 17 گانه فوتبال توانسته‌اند سطح خود را بالا ببرند. از قوانين 17 گانه فوتبال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قانون اول؛ زمین بازی

اولین قانونی که باید به بررسی آن بپردازیم، زمین بازی می‌باشد. به این صورت که زمین فوتبال باید به شکل مستطیلی باشد و طول آن بین ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض آن بین ۴۵ تا ۹۰ متر باشد. در مسابقات بین‌المللی نیز طول زمین باید بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر و عرض آن بین ۶۴ تا ۷۵ متر باشد. زمین بازی از بخش‌هایی همچون دایره وسط زمین، نقطه پنالتی، محوطه دروازه و … تشکیل شده است.

آشنایی با قوانين ۱۷ گانه فوتبال

قانون دوم؛ توپ

اگر می‌خواهید تا قوانین و مقررات فوتبال را به خوبی آموخته باشید باید حتی با توپی که با آن بازی می‌کنید نیز نظارت داشته باشید. از این رو توپ فوتبال باید کروی شکل و از جنس چرم یا مواد مناسب دیگر باشد. محیط توپ نیز باید بین ۶۸ تا ۷۹ سانتی‌متر و وزن آن در شروع بازی بین ۴۱۰ تا ۴۵۰ گرم باشد.

قانون سوم؛ تعداد بازیکنان

تعداد بازیکنان نیز جزوه قوانین 17 گانه فوتبال می‌باشد، از این رو باید حداکثر ۱۱ بازیکن در زمین مسابقه حاضر شوند که یکی از آن‌ها دروازه‌بان است. این تعداد بازیکن از بابت مواردی همچون قوانین ضربه پنالتی در فوتبال نیز مهم است، زیرا تعداد بازیکنان از بابت پنالتی زدن نیز بسیار حائز اهمیت است.

قانون چهارم؛ تجهیزات بازیکنان

فوتبالیستی می‌تواند در بازی نقش آفرینی خوبی داشته باشد که مجهز به تجهیزات منحصر بفردی باشد. از این تجهیزات می‌توان به مواردی همچون پیراهن، شورت، جوراب، ساق‌بند و کفش اشاره کرد. این تجهیزات باید با استانداردهای تعیین شده توسط IFAB مطابقت داشته باشند و برای بازیکنان و حریفان خطرناک نباشد.

قانون پنجم؛ داور

مسئولیت اداره بازی بر عهده داور است، به همین دلیل داور موظف به اجرای درست قوانین بازی، کنترل جریان بازی، اعلام خطاها و تخلفات می‌باشد. به همین دلیل این مهارت‌های لازم برای داوری فوتبال در این است که باید مقررات بازی را به خوبی اجرا کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف باید با بازیکن متخلف به صورت جدی مقابله کنند.

 قوانین و مقررات فوتبال

قانون ششم؛ کمک داوران

کمک داوران کسانی هستند که به داور اصلی کمک می‌کنند، در واقع بدون این اعضا ادامه بازی یا اداره آن ممکن نخواهد بود. کار اصلی کمک داوران تشخیص موقعیت آفساید، پرتاپ از اوت، گل شدن توپ و کرنر می‌باشد، حتی در مواقعی در صورتی که داور نیاز به مشاوره برای تصمیم نهایی دارد، این اعضا می‌توانند به آن کمک کنند.

قانون هفتم؛ مدت زمان مسابقه

یک بازی فوتبال باید طبق زمان مشخص شده انجام و تمام شود. اهمیت این موضوع، باعث شده تا قانون هفتم به مدت زمان مسابقه اختصاص بیابد. به علاوه در صورت نیاز وقت‌های اضافی ۱۵ دقیقه‌ای به هر نیمه اضافه می‌شود.

برای دریافت دوره آموزش فوتبال پیشرفته اینجا کلیک کنید.

 

قانون هشتم؛ شروع و شروع مجدد بازی

بازی با ضربه وسط زمین آغاز می‌شود، در شروع مجدد بازی پس از گل شدن توپ، ضربه دروازه، کرنر و پرتاب توپ از اوت، بازی با شروع مجدد توپ توسط تیم مربوطه از سر گرفته می‌شود. در نتیجه به دلیل اهمیت این مورد قانون هشتم برای شروع و شروع مجدد بازی است.

قانون نهم؛ گل

هیجان بازی فوتبال به گل نشاندن توپ است، از این رو توپ زمانی گل محسوب می‌شود که به طور کامل از خط دروازه عبور کند. تیمی که گل بیشتری به ثمر برساند، طبق قوانین برنده بازی به شمار می‌آید.

قوانین هفده گانه فوتبال

قانون دهم؛ روش امتیازگیری

طبق مقررات انضباطی در فوتبال، هر گل سه امتیاز دارد و تیمی که در پایان بازی امتیاز بیشتری کسب کند، برنده محسوب می‌شود. به نظر شما اگر بازی به صورت مساوی به اتمام برسد، کدام تیم برنده بازی محسوب می‌شود؟ در صورت تساوی بازی به وقت‌های اضافی و در صورت ادامه تساوی به ضربات پنالتی کشیده می‌شود.

قانون یازدهم؛ آفساید

بازیکنی که جلوتر از مدافعین باشد، در موقعیت آفساید قرار دارد. در نتیجه اگر یار خود توپ را به این شخص پاس دهد، او در موقعیت بازی قرار گرفته و آفساید اعلام می‌شود و اگر توپ توسط او لمس یا بازی شود، بازی توسط داور متوقف می‌شود. این توقف باعث می‌شود تا ضربه آزادی به نفع تیم حریف اعلام گردد. پس می‌توان گفت که آفساید از قوانين 17 گانه فوتبال است.

قانون دوازدهم؛ خطاها و رفتار نامناسب

از نظر بسیاری از بازیکنان، فوتبال از بازی‌های بسیار پر تنش است، زیرا فرد باید ۹۰ دقیقه در زمین بازی فعالیت داشته باشد و در صورت هر گونه سهل‌انگاری هر یک از اعضا ممکن است به باخت تیم منجر شود. از این رو گاهی افراد دچار خطا یا رفتار ناشایستی می‌شوند، هر گونه رفتاری که از نظر داور و قوانین فیفا رخ دهد به عنوان خطا شناخته می‌شود. از این خطاها می‌توان به مواردی همچون هل دادن، لگ زدن، گذفتن و هل دادن حریف و … اشاره کرد.

قانون سیزدهم؛ ضربات آزاد

ضربات آزاد نیز به عنوان قوانين 17 گانه فوتبال شناخته می‌شوند، ضربات آزاد به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم صورت می‌گیرند. ضربه آزاد هنگامی اتفاق می‌افتد که خطا در داخل محوطه جریمه رخ دهد، در این حالت توپ می‌تواند به صورت مستقیم وارد دروازه حریف شود. از طرفی ضربه آزاد غیر مستقیم زمانی رخ می‌دهد که خطا در خارج از محوطه جریمه ایجاد شود. در این حالت توپ قبل از ورود به دروازه باید توسط بازیکن دیگری لمس شود تا گل محسوب شود.

قوانین 17 گانه فدراسیون فوتبال

قانون چهاردهم؛ ضربه پنالتی

ضربه‌های پنالتی از فرصت‌هایی هستند که سرنوشت یک تیم را می‌توانند تغییر دهند. به دلیل مهم بودن این بخش، قانون چهاردهم به ضربه پنالتی اختصاص یافته است. به طور کلی ضربه پنالتی زمانی به تیمی تعلق می‌گیرد که خطای شدیدی به تشخیص داور در داخل محوطه جریمه بر روی یکی از بازیکنان تیم رخ دهد. در این حالت ضربه از نقطه پنالتی به سمت دروازه حریف زده می‌شود.

قانون پانزدهم؛ پرتاب اوت

اگر می‌خواهید آشنایی با قوانين ۱۷ گانه فوتبال کسب کنید باید از پرتاب اوت بی‌خبر نمانید. پرتاب اوت به این صورت است که توپ به طور کامل از خط طولی زمین عبور کند. در این صورت تیمی که توپ را لمس نکرده، صاحب پرتاب اوت است.

قانون شانزدهم؛ ضربه دروازه

هنگامی که توپ توسط بازیکن تیم مهاجم به طور کامل از خط دروازه عبور کند، تیمی که توپ را لمس نکرده صاحب ضربه دروازه می‌باشد. این ضربه به این صورت است دروازه‌بان توپ را از داخل محوطه جریمه به داخل زمین می‌اندازد.

قانون هفدهم؛ ضربه کرنر

و آخرین قوانين 17 گانه فوتبال به ضربه کرنر اختصاص می‌یابد. زمانی که توپ به طور کامل از خط دروازه توسط بازیکن تیم مدافع عبور کند، تیمی که با توپ برخوردی نداشته، صاحب ضربه کرنر است. این ضربه طوری انجام می‌شود که ضربه از گوشه زمین به داخل زمین قابل انجام است.

سخن آخر

فوتبال ورزشی پرشور و مهیج است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن لذت می‌برند. با یادگیری قوانين 17 گانه فوتبال می‌توانید به درک عمیق‌تری از این ورزش دست پیدا کنید و حتی از تماشای هر بازی آن لذت ببرید. این قوانین ممکن است در نگاه اول پیچیده باشند، اما درک آن‌ها برای هر کسی که می‌خواهد این ورزش را به هر نحوی دنبال کند، لازم و ضروری است. همچنین این دسته از قوانین به حفظ عدالت و انسجام در بازی کمک می‌کند و این اطمینان به شما داده می‌شود که تیم‌ها در شرایط کاملا یکسان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب

دسته‌بندی مطالب

دوره‌های آموزشی ما