روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

انواع ضربات ایستگاهی در فوتبال

انواع ضربات ایستگاهی در فوتبال

ضربات ایستگاهی یکی از مؤلفه‌های کلیدی و جذاب در فوتبال به شمار می‌روند که می‌توانند تأثیر بسزایی در نتیجه بازی داشته باشند. این ضربات به بازیکنان این امکان را می‌دهند که در شرایط خاص و تحت فشار، فرصت‌های طلایی برای گلزنی به دست آورند یا هجوم حریف را متوقف کنند. از آنجایی که ضربات ایستگاهی در موقعیت‌های حساس و مهم بازی‌ها اتفاق می‌افتند، درک کامل از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مربوط به آن‌ها می‌تواند به شدت بر روی عملکرد تیم‌ها اثرگذار باشد. همچنین، ضربات ایستگاهی می‌توانند به عنوان نقاط عطفی در مسابقات بزرگ شناخته شوند؛ به این معنی که ممکن است یک ضربه دقیق و هوشمندانه، نتیجه یک بازی را به کلی تغییر دهد. در این مقاله به بررسی انواع انواع ضربات ایستگاهی در فوتبال، تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مرتبط با آن‌ها و همچنین تأثیر آن‌ها بر روی روند بازی خواهیم پرداخت.

تاریخچه ضربات ایستگاهی در فوتبال

فوتبال در اواخر سال ۱۸۰۰ در انگلستان وارد دنیای ورزش شد، پس از آن برای جلوگیری از وقوع هرگونه خطا از ضربات ایستگاهی در سال ۱۹۰۳ تصویب شد. به طور کلی در زمانی که خطایی از جانب حریف رخ داد، می‌توان از ضربات ایستگاهی استفاده کرد. این دسته از ضربات به حدی مهم هستند که جزو قوانین 17 گانه فوتبال قرار دارند.

تاریخچه ضربات ایستگاهی در فوتبال

ضربات ایستگاهی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به طور کلی ضربات ایستگاهی به اقداماتی در فوتبال گفته می‌شود که در موقعیت‌های خاص و با توقف بازی به‌ منظور ادامه‌ آن انجام می‌شوند. این ضربات معمولا در اثر خطاهایی که در منطقه‌ مشخصی از زمین رخ می‌دهند، به دست می‌آیند و می‌توانند تأثیر زیادی بر نتیجه‌ بازی داشته باشند.

این ضربات به ‌طور کلی به چند دسته تقسیم می‌شوند که برای آموزش شوت زنی در فوتبال نیاز است تا این ضربات را به خوبی تمرین کنید. از انواع ضربات ایستگاهی در فوتبال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ضربات آزاد مستقیم

اولین مورد از انواع ضربات ایستگاهی در فوتبال، ضربات آزاد هستند. این نوع ضربات جنبه مهمی از فوتبال است، اما قوانین مربوط به آنها می‌توانند پیچیده باشند. با کمک این ضربات می‌توان مستقیماً یک گل تهاجمی به ثمر رساند. لگد زدن به حریف، پشت پا زدن، پریدن روی حریف، گرفتن یا هل دادن حریف و زدن توپ با دست از مواردی است که بعد از آن داور ضربه آزاد مستقیم را تشخیص می‌دهد. در این نوع ضربه بازیکن می‌تواند توپ را مستقیما به سمت دروازه حریف شوت کند. فاصله قانونی برای ضربات آزاد حداقل باید ۹.۱۵ متر باشد. نحوه اجرای ضربات ایستگاهی از نوع مستقیم به صورت زیر می‌باشد.

  1. توقف بازی: با اعلام خطا توسط داور، بازی متوقف می‌شود و داور محل دقیق وقوع خطا را تشخیص می‌دهد.
  2. تشکیل دیوار دفاعی: معمولا تیم مقابل یک دیوار دفاعی ۳ الی ۵ نفره تشکیل می‌دهد تا مانع از گل شدن ضربه شود. فاصله آن‌ها از توپ و بازیکن مهاجم نیز ۹.۱۵ متر است.
  3. انتخاب بازیکن: برای ضربه آزاد در منطقه چپ از بازیکن چپ پا و برای منطقه راست نیز از بازیکن راست پا را انتخاب می‌کنیم.
  4. شوت توپ نوع یک: اگر دروازه‌بان در جهت بازیکنان دیوار دفاعی قرار دارد و پشت این بازیکنان خالی است، می‌توانید توپ خود از بالای سر بازیکنانی دیوار دفاعی بگذرانید باید توپ را به صورت گنبدی شوت کنید، از این رو با کمک بخش وسط داخلی پا توپ را به صورت زاویه‌دار و به صورت بالا شوت کنید.
  5. شوت توپ نوع دو: مورد بعدی در صورتی است که دروازه‌بان پشت بازیکنان دیوار دفاعی قرار دارد، این حالت به ندرت رخ می‌دهد. با این حال قبل از اینکه دروازه‌بان به جای خالی دروازه باز گردد، کافی است چند قدمی به عقب بروید و با کمک بخش وسط داخلی پا توپ را به صورت نیم دایره به سمت دروازه شوت کنید. برای این دسته از شوت‌ها می‌توانید از ضربات چیپ استفاده کنید.

ضربات آزاد مستقیم

ضربات آزاد غیر مستقیم

اگر به دنبال تمرین برای قوی شدن پا در فوتبال هستید، باید به انواع ضربات ایستگاهی در فوتبال مسلط باشید. ضربات آزاد غیر مستقیم نیز از دیگر ضربات ایستگاهی هستند. مانع شدن از بازی حریف، نگه داشتن توپ بیش از حد مجاز توسط دروازه‌بان، پاس به عقب به دروازه‌بان ورود غیر قانونی بازیکن به زمین از مواردی هستند که داور تشخیص به ضربه آزاد غیر مستقیم می‌شود. در ضربه‌ی آزاد غیرمستقیم بازیکن با پاس دادن به یار هم تیمی خود، توپ را به سمت دروازه هدایت می‌کند.

از مراحل انجام این نوع ضربه آزاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. همانند ضربه مستقیم، توپ و بازیکن باید فاصله ۹.۱۵ متری از دروازه داشته باشند.
  2. بعد از تشکیل دیوار دفاعی بازیکن با ضربه به توپ، آن را به سمت یک هم‌تیمی می‌فرستد. توجه داشته باشید که توپ برای گل شدن باید به صورت مستقیم وارد دروازه نشود، بلکه باید بر اساس قوانینی که بیان شد، بازیکنی دیگر آن را لمس کند.

برای دریافت دوره آموزش فوتبال تخصصی اینجا کلیک کنید.

 

ضربات کات‌دار

ضربات کات دار جزو ضربات ایستگاهی در فوتبال مدرن به شمار می‌آید و به ضرباتی گفته می‌شود که با زاویه خاصی به توپ زده می‌شود تا توپ به طور منحنی و با چرخش خاصی حرکت کند. این ضربات به دلیل چرخش توپ، می‌توانند باعث تغییر مسیر ناگهانی توپ در حین پرواز شوند. تاکتیک‌های ضربات ایستگاهی کات دار عبارتند از:

  1. فاصله نزدیک: با قسمت نزدیک به مچ پا توپ را به سمت دروازه شوت کنید، این قسمت از پا دقت را بالا می‌برد. به قسمت وسط توپ شوت کنید تا شوت شما قدرت و دقت بالایی داشته باشد.
  2. فاصله زیاد: ضربه را با مچ پا نزنید و توپ را با قسمت داخلی پا ضربه بزنید. نکته بعدی در مورد هدف‌گیری توپ است، چون در این ضربه توپ می‌چرخد می‌توانید کمی بیرون‌تر از تیرک هدف‌گذاری کنید و با شوت شما توپ به گوشه‌ای ترین قسمت دروازه پرتاب می‌شود. دقت کنید این هدف‌گذاری بنابر تمرین هر شخصی متفاوت است.

ضربات کات‌دار

تمرینات ضربات ایستگاهی

  1. یکی از هدف‌های مهم بازیکنان تخصصی ضربات ایستگاهی این است که تمرینات منحصر بفردی را برای قوی شدن در این حوزه انجام دهند. حتی بازیکن معروف لیونل مسی از آدمک‌هایی برای ماهر شدن در ضربات ایستگاهی استفاده می‌کند، این تمرین‌ها عبارتند از:
  2. تمرین دقت شوت: این ضربات سرنوشت ساز نتیجه تیم هستند، از این رو تمرینات برای دقت در شوت انجام دهید. با پاهای مختلف شوت بزنید و سعی کنید توپ را به نقاط هدفی که مشخص کردید، هدایت کنید. این کار را در چند دور تکرار کنید و سعی کنید تعداد گل‌های خود را افزایش دهید.
  3. شوت‌های مستقیم: برای مهارت در انواع ضربات ایستگاهی در فوتبال باید شوت‌های مستقیم را نیز تمرین کنید. توپ را به فاصله ۲۰ تا ۳۰ متر از دروازه قرار دهید، با تمرکز روی تکنیک شوت (توجه به قرارگیری پا، هم‌راستایی بدن) شوت مستقیم بزنید. بعد از هر شوت، فاصله را تغییر دهید (مثلاً ۵ متر جلو بیاورید) و به همین ترتیب ادامه دهید و تعداد شوت‌های موفق خود را در هر موقعیت شمارش کنید.
  4. تمرین ضربات قوس‌دار: ضربات مستقیم آزاد گاهی به صورت قوس دار نیز انجام می‌شوند، از این رو از فاصله ۲۰ متری به یک سمت دروازه شوت کنید. با استفاده از بیرون پا یا داخل پا، سعی کنید توپ را به صورت منحنی روی دیوار یا موانع شوت کنید و با تغییر زاویه و فشاری که به توپ وارد می‌کنید، سعی کنید قوس‌های مختلفی ایجاد کنید.
  5. تمرین گروهی: فوتبال ورزش گروهی است و موفقیت تیم به تک به تک اعضای تیم بستگی دارد. یکی از بازیکنان توپ را از نقطه‌ای مانند نقطه پنالتی پاس می‌دهد و شما باید در موقعیتی که به شما پاس داده می‌شود، شوت بزنید.

تمرینات ضربات ایستگاهی

سخن پایانی

در پایان، انواع ضربات ایستگاهی در فوتبال نقشی حیاتی در نتیجه بازی دارند و انواع مختلفی از جمله ضربات آزاد مستقیم، غیرمستقیم را شامل می‌شوند. هر یک از این ضربات نیازمند تکنیک خاص و استراتژی‌های مناسب هستند تا بتوانند به بهترین نحو ممکن استفاده شوند. درک و اجرای مؤثر این ضربات می‌تواند به تیم‌ها کمک کند تا به اهداف خود نزدیک‌تر شده و شانس گلزنی خود را افزایش دهند. از طرفی فیفا در تلاش است تا بتواند قوانین بهتری برای این ضربات اجرا کند.

 

منابع:

  1. https://jobsinfootball.com/blog/direct-vs-indirect-free-kick/
  2. https://www.thefa.com/football-rules-governance/lawsandrules/laws/football-11-11/law-13—free-kicks
  3. https://celebreak.com/en/blog/indirect-free-kick/

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب

دسته‌بندی مطالب

دوره‌های آموزشی ما