روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

انواع آسیب های فوتبال | مصدومیت های رایج در فوتبال

نواع آسیب های فوتبال و مصدومیت های رایج

فوتبال یکی از ورزش‌های پر انرژی و در عین حال خطرناک است و به همین علت، بروز آسیب دیدگی در آن بسیار شایع است و می‌توان گفت بیشترین آسیب های ورزشی در فوتبال رخ می‌دهد. چه خودتان فوتبالیست باشید و چه افراد دیگر، دانستن انواع آسیب‌ های فوتبال به شما کمک می‌کند تا در مواقع حساس بهترین تصمیم‌ها را بگیرید. در این مقاله قصد داریم تعدادی از رایج‌ترین آسیب‌های فوتبال را به شما توضیح داده و نکاتی را برای جلوگیری از این آسیب‌ها و علت آسیب‌های فوتبال را در اختیار شما می‌گذاریم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا در مواقع ضروری و هنگام آسیب های شایع ورزشی در فوتبال، بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

انواع آسیب ها در ورزش فوتبال چیست؟

با شناخت انواع آسیب ها در فوتبال، می‌توانید تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و در مواقع حساس بتوانید بهترین عملکرد را ارائه دهید. برخی از مهم‌ترین آسیب های شایع فوتبال به شرح زیر می‌باشد:

 

1) کشیدگی همسترینگ

همسترینگ، شامل سه ماهیچه بزرگ و قدرتمند در پشت ران شما می‌شود که این ماهیچه‌ها هنگام دویدن و در مواقع شتاب گیری، نیروی محرکه را تولید می‌کنند. بازی فوتبال، اغلب نیازمند تغییرات سریع است، به صورتی که تغییر حالت از ساکن بودن به سرعت، فقط طی چند ثانیه اتفاق افتد. در صورتی که همسترینگ شما به اندازه کافی قدرت نداشته باشد، ممکن است متحمل فشار بیش از حد شود و این مسئله در نهایت سبب فشار و کشیدگی همسترینگ می‌شود.

برای کمک به جلوگیری از آسیب همسترینگ و انجام تمرینات پیشگیری از آسیب فوتبال، حتما به طور منظم تمرینات کششی را انجام دهید و از فوم رولر استفاده ‌کنید. فوم رولر وسیله‌ای استوانه‌ای است که برای ماساژ و تسکین درد و سفت شدن عضلات از آن استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند به تقویت عضلات همسترینگ شما کمک کند. علاوه بر این‌ها بهتر است به طور منظم برخی از تمرینات قدرتی مانند ددلیفت و پل های همسترینگ و همچنین برخی از تمرینات سرعتی خاص ورزشی را انجام دهید.

کشیدگی همسترینگ

2) پیچ خوردگی مچ پا

برخی حرکات مانند وقتی فوتبال بازی می‌کنید، روی سطحی ناهموار می‌دوید و گاهی مجبور می‌شوید در لحظه تغییر مسیر دهید، ممکن است باعث شوند که مچ پای شما به سمت داخل یا خارج بچرخد و رباط‌هایی که مفصل مچ پای شما را تثبیت می‌کنند، ممکن است بیش از حد کشیده شوند. برخی از پیچ خوردگی‌های مچ پا جزئی است و ورزشکار پس از این اتفاق می‌تواند به بازی ادامه دهد، اما در برخی موارد این پیچ خوردگی انقدر شدید است که فوتبالیست نمی‌تواند به بازی ادامه دهد و نیاز به مداوا دارد. می‌توان گفت پیچ خوردگی مچ پا یکی از آسیب های رایج فوتبال است.

اگر دچار پیچ خوردگی مچ پا شده‌اید، باید از روش‌هایی مثل محافظت، استفاده از یخ و فشرده سازی محل پیچ خوردگی برای درمان استفاده کنید. همچنین در برخی موارد مصدومیت فوتبال، نیاز است که تا چند روز استراحت کنید و به هیچ وجه اقدام به دویدن و انجام کارهای سنگین نکنید.

پیچ خوردگی مچ پا

3) کشیدگی کشاله ران

یکی دیگر از انواع مصدومیت در فوتبال، کشیدگی کشاله ران است. هنگامی که در زمین بازی هستید، لگد زدن، چرخاندن، دویدن یا پریدن می تواند به عضلات داخلی ران شما آسیب برساند. این عضلات معمولا با نام عضلات کشاله ران شما شناخته می‌شوند و در اصطلاح می‌گویند کشاله ران کشیده شده‌است.

برای کمک به جلوگیری از کشیدگی کشاله ران در فوتبال، حتماً قسمت داخلی ران خود را به طور منظم کشش دهید. همچنین تمرینات تقویتی مانند پل‌های جانبی و لانژهای جانبی را در برنامه ورزشی خود قرار دهید.

کشیدگی کشاله ران

حتما بخوانید: عوارض خودارضایی قبل از فوتبال چه تاثیری روی بازیکنان می‌گذارد؟

4) آسیب های رباط زانو

رباط‌ها، استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند و در آسیب های فوتبال می‌توانند به عنوان پارگی رباط صلیبی در فوتبال شناخته شوند. چهار رباط در زانو، استخوان ران را به استخوان ساق پا نگه می‌دارند:

  • رباط صلیبی قدامی (ACL): که در مرکز زانو قرار دارد، حرکت رو به جلو و چرخش استخوان ساق پا را کنترل می‌کند.
  • رباط متقاطع خلفی (PCL): نیز در مرکز زانو قرار دارد و از لغزش ساق پا به سمت عقب جلوگیری می‌کند.
  • رباط جانبی داخلی (MCL): که در قسمت داخلی زانو قرار دارد، به داخل مفصل ثبات می‌بخشد.
  • رباط جانبی جانبی (LCL): در قسمت بیرونی زانو، به بیرونی زانو ثبات می‌دهد.

آسیب به این رباط‌ها، باعث می‌شود ورزشکاران نتوانند زانوی خود را به درستی خم کنند بنابراین این آسیب های فوتبال، جزو آسیب های پا در فوتبال شناخته می‌شوند. تغییر جهت ناگهانی هنگام دویدن و ضربه‌های مستقیم به زانو می‌تواند باعث آسیب زانو در فوتبال شود.

آسیب های رباط زانو

5) التهاب تاندون آشیل

تاندونیت آشیل باعث درد، التهاب و حتی احتمال تخریب تاندون آشیل در پشت مچ پا می‌شود. علائم این آسیب ورزشی در فوتبال، می‌تواند حاد باشد و در عرض چند هفته برطرف شود، یا مزمن و طولانی مدت باشد. تاندونیت حاد آشیل معمولاً دردناک‌تر است و می‌تواند مانع از حضور ورزشکار در زمین شود و یکی از بدترین آسیب دیدگی های فوتبال محسوب می‌شود، اما یک بازیکن فوتبال مبتلا به التهاب تاندون آشیل مزمن معمولاً می‌تواند بازی کند، اما این وضعیت باعث ناراحتی می‌شود و احتمالاً بر عملکرد تأثیر می‌گذارد.

التهاب تاندون آشیل

6) شکستگی‌های مویی متاتارس

شکستگی مویی متاتارس یک شکستگی بسیار ظریف در یکی از استخوان‌های پا است. استخوان‌های متاتارس استخوان‌های بلند و باریکی هستند که بین وسط پا و انگشتان پا قرار گرفته‌اند و قوس مشخصی به پای شما می‌دهند. شما هنگام راه رفتن وزن را از انگشتان پا به استخوان‌های متاتارس منتقل می‌کنید.

بارزترین علامت شکستگی مویی متاتارس، درد پا است که به تدریج ایجاد می‌شود. ضربه مستقیم ناشی از تکل، استفاده بیش از حد و چرخش بیش از حد می‌تواند منجر به شكستگی مويی در فوتبال شود. استخوان‌های متاتارس شایع‌ترین استخوان‌های شکسته در پا و انواع آسیب های اندام تحتانی در فوتبال هستند، زیرا بافت نرم بسیار کمی از بالای پا محافظت می‌کند.

شکستگی های مویی متاتارس

7) ضربه مغزی

در بین همه ورزش‌ها، فوتبال بیشترین خطر را برای ضربه مغزی دارد. در واقع، همه بازیکنان فوتبال – حتی آنهایی که در دبیرستان هستند – 75 درصد احتمال ضربه مغزی و آسیب های اندام فوقانی در فوتبال دارند.

ضربه‌های مغزی اغلب در حین تکل رخ می‌دهند، زیرا در این شرایط، سر به زمین می‌خورد و در اثر برخورد به زمین، ضربه به مغز اتفاق می‌افتد. ضربه مغزی و آسیب های سر و صورت در فوتبال، یک ضربه جدی به مغز است که نحوه عملکرد آن را تغییر می‌دهد. ضربه مغزی معمولاً عوارض موقتی از جمله سردرد و مشکلات حافظه، تمرکز، قضاوت، تعادل و هماهنگی ایجاد می‌کند.

ضربه مغزی در فوتبال

سخن پایانی

به طور کلی، فوتبال یکی از ورزش‌های هیجانی و پر جنب و جوش محسوب می‌شود و به همین علت، احتمال وقوع مصدومیت در آن بسیار بالا است. در این بین برخی از مصدومیت‌ها درصد بالاتری از احتمال رخ دادن را به خود اختصاص داده‌اند و جزو بدترین آسیب دیدگی های فوتبال شناخته می‌شوند، مانند انواع آسیب در پا و زانو. پیشنهاد ما به شما این است که دوره پیشگیری از آسیب در فوتبال را در سایت سعید حمیدزاده مطالعه کرده تا بتوانید از احتمال وقوع آسیب جلوگیری کرده و درمان آسیب های رایج فوتبال را تا حد زیادی انجام دهید.

 

منابع:

www.bupa.co.uk

www.reverehealth.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب

دسته‌بندی مطالب

دوره‌های آموزشی ما