روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

صفر تا صد مسیر فوتبالیست شدن در ایران

مسیر فوتبالیست شدن در ایران

مسیر فوتبالیست شدن در ایران سفری پر از چالش‌ها، رویاها و تلاش‌های بی‌وقفه است. برای بسیاری از نوجوانان ایرانی، فوتبال چیزی بیش از یک ورزش است؛ راهی برای رسیدن به شهرت، موفقیت و تحقق آرزوهای بزرگ. سیر فوتبالیست شدن در ایران راهی پر از فراز و نشیب است که تنها افراد مصمم و پرتلاش می‌توانند به اوج قله‌های موفقیت در آن دست یابند. اگر شما هم به دنبال پیدا کردن مسیر فوتبالیست شدن در ایران هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید. در ادامه برای شما صفر تا صد مسیر فوتبالیست شدن را شرح خواهیم داد و شما را با فراز و نشیب‌های آن آشنا خواهیم کرد و به سوال چگونه فوتبالیست شویم پاسخ می‌دهیم.

 

ذهنیت و شخصیت؛ گنج اصلی مسیر فوتبالیست شدن

فکتی وجود دارد که می‌گوید فوتبالیست شدن قبل از اینکه بخواهد به سطح بازی شما بستگی داشته باشد، به ذهنیت و شخصیت شما بستگی دارد. اگر نگاهی به اطرافمان بیندازیم، بازیکنان خوب زیادی را پیدا می‌کنیم، که علی‌رغم توانایی بالا، به جایی نرسیده‌اند یا جایی بازی نمی‌کنند و کمتر کسی آن‌ها را می‌شناسد. فکر می‌کنید علت این اتفاق چیست؟ در واقع حلقه گمشده این بازیکن همین ذهنیت و شخصیت است. در اصل فقط بازی خوب داشتن کافی نیست. در ادامه نکاتی مهم در خصوص شخصیت را بیان می‌کنیم و سپس مسیر اصلی را شرح خواهیم داد. نکته مهم این است که بدانید ذهنیت و شخصیت از مسیر اصلی مهم‌تر هستند. حال سوال اینجاست، ویژگی های فوتبالیست حرفه ای چیست؟ با این ویژگی‌ها چگونه در ایران فوتبالیست شویم؟ در ادامه بیشتر با این ویژگی‌ها آشنا می‌شویم.

بازیکن باید چه ویژگی‌های شخصیتی داشته باشد؟

موفقیت تنها به مهارت‌های فنی وابسته نیست؛ بلکه نیازمند انگیزه، پشتکار و توانایی مقابله با ناملایمات و مهم‌تر از آن‌ها پایبند بودن به ویژگی‌های شخصیتی است. در ادامه ویژگی‌های شخصیتی یک بازیکن ماهر و موفق را در مسیر فوتبالیست شدن در ایران بیان می‌کنیم.

1. صد خود را برای هدف بگذارید

در قدم اول در مسیر فوتبالیست شدن در ایران درباره ویژگی‌های شخصیتی فرد علاقمند به فوتبال و در مسیر فوتبالیست شدن در ایران، باید گفت بازیکن باید صد خود را برای هدفش بگذارد. زمانی که تمام توان خود را برای این کار بگذارد، اولویت و تمام تصمیم‌گیری‌های زندگی هم تبدیل به این هدف یعنی فوتبال خواهند شد. مثلا به زبان ساده شب‌ها به جای انجام کارهای غیر ضروری مثل بازی کردن با موبایل، زود بخوابید و برای تمرین فردا هدف‌گذاری کنید. یا مثلا به جای انجام بازی‌های کامپیوتری و درگیرکننده ذهن، آنالیزهای مفید و مخصوص ببینید. یا برای کسب آرامش و انرژی مثبت در فضایی آرام به یک دوش آب سرد بسنده کنید یا به مدیتیشن بپردازید. مقابله با شکم کار آسانی نیست، ولی اگر در مسیر حرفه‌ای فوتبالیست شدن قرار دارید، وقتی رفتید رستوران، به جای سفارش فست فود و غذاهای سنگین، غذاهای مفیدی چون فیله مرغ سفارش دهید. با این رفتارها وارد مسیری شدید که به آن لایف‌ استایل فوتبالی می‌گویند.

چگونه فوتبالیست شویم

2. تمرین را نپیچان!

علی‌رغم مشکلات و هر پیشامدی، تحت هر مسئله‌ای که پیش آید، تمرین خود را انجام دهید. احساس خستگی می‌کنید، انگیزه ندارید، در مود مناسب تمرین نیستید، در شرایط روحی خوبی قرار ندارید و احساس افسردگی می‌کنید، شما در مسیر فوتبالیست شدن هستید و باید بدانید هیچکدام مهم نیست و باید تمرینتان را انجام دهید. حتی وقتی در سفر هستید، اولویت اصلی شما تمرین است و باید حتما تجهیزات ضروری تمرین فوتبال همراهتان باشد.

3. شاه کلید شخصیتی؛ ثبات و استمرار

از روش هایی ناب برای فوتبالیست شدن ثبات داشتن است. بحث ثبات و استمرار یا دیسیپلن به قدری مهم است که آن را شاه کلید ویژگی‌های شخصیتی فوتبالیست موفق می‌دانیم. در این مسیر مهم است که بدانید هر اتفاقی که بیافتد شما باید استقامت و ثبات خود را حفظ کنید. تصور کنید در تست فوتبال شرکت می‌کنید و شکست می‌خورید، مهم نیست، شما باید ثبات داشته ‌باشید، پس ناامید نشوید و شانس مجدد خود را امتحان کنید. آنقدر تست می‌دهید تا نهایتا موفق شوید و قبولتان کنند، آن زمان است که مربی شما را نیمکت می‌گذارد و نوبت شماست تا با استقامت و تلاش‌هایتان دوباره فیکس شوید. در این مسیر پر پیچ و خم، گاهی نیمکت نشین هستید و گاهی بازیکن فیکس، گاهی بهترین خود هستید و گاهی آنطور که باید عملکرد خوبی نخواهید داشت.

مهم این است که ناامید و مغرور نشوید. هر اتفاقی که افتاد ثبات خود را حفظ کنید. اگر زمین خوردید، بلند شوید! اگر بهترین بودید عجله نکنید و مغرور نشوید. ضمنا تلاش کنید زیاد به حرف‌های بقیه گوش ندهید. خودتان باشید و ثبات و استمرار خود را حفظ کنید. در نهایت یادتان باشد، گام‌های کوچک و ساده، وقتی همراه با استقامت و تداوام باشند، کم کم شما را از بقیه متمایز می‌کند. ضمنا مهم است که بدانید فقط دوست داشتن و علاقه به فوتبال کافی نیست و باید تلاش کنید.

شرایط فوتبالیست شدن

4. بچه سوسول نباشید!

در فوتبال اصطلاحا نباید بچه سوسول باشید و بالعکس باید بچه پر رو باشید. در واقع بازیکنی که حرف خود را قورت نمی‌دهد و حق خودش را از این فوتبال می‌گیرد. دنبال هیچ بهانه‌ای نیست و هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند جلوی موفقیت او در مسیر فوتبالیست شدن را بگیرد. این بازیکن خجالتی نیست، این بازیکن به دنبال کسب انگیزه است. به موفقیت و آینده و مسیر درخشان آن و نهایتا رضایت خانواده خود فکر می‌کند. برق درخشش رضایت پدر و مادر از موفقیت‌های او، عاملی است برای درجا نزدن، بهانه نیاوردن و نهایتا، بچه سوسول بودن!

5. مقایسه ممنوع

سعی کنید از دیروز خود بهتر باشید. این به معنی مقایسه خود با سایر بازیکنان نیست. سعی کنید از مقایسه خود و عملکرد خود با بقیه خودداری کنید. تله مقایسه یعنی بازیکنی هم سن و سال خود با موفقیت‌های بالای فوتبالی ببینید و شروع به مقایسه کنید و در نهایت دچار احساس سرخوردگی شوید. هیچوقت باطن ورزشی و شرایط خود را با ظاهر ورزشی و زندگی بازیکن دیگر مقایسه نکنید. شما با بقیه افراد فرق دارید و قرار نیست با شرایط و ناحیه جغرافیایی متفاوتی که نسبت به آن بازیکن دارید، خود را با او مقایسه کنید. مثلا شرایط فوتبالیست شدن در ایران یا کشف استعدادها و شکوفا شدن در آن شاید سخت‌تر و متفاوت‌تر باشد، ولی این قرار نیست موجبات ناامیدی شما را فراهم کند. چه بسا خیلی از موفق‌ترین بازیکنان مسیر فوتبالیست شدن طولانی داشتند یا دیر شروع کرده‌اند.

6. مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری ویژگی شخصیتی است که چه در فوتبال چه در زندگی شخصی از اهمیت بالایی برخوردار است. به یاد داشته باشید که مسئول شکست یا موفقیت زندگیتان خودتان هستید. هیچ چیزی را گردن بقیه نیندازید و هیچوقت افراد دیگر را مقصر کارهای اشتباه خودتان ندانید. وقتی تمام و کمال خود را مسئول کارهای خود می‌دانید، پیشرفتتان سریع‌تر است، اصلاحات و رشدتان نیز سریع‌تر است و قطعا بازخوردهای عالی دریافت می‌کنید. در مسیر فوتبالیست شدن مهم است که باور و عملتان یکی باشد تا به موفقیت برسید.

7. یک “چرا” برای انجام کار داشته باش

چرا می‌خواهم فوتبالیست شوم؟ اگر فوتبالیست نشوم چه اتفاقی می‌افتد؟ همین الان یک برگه کاغذ بیاورید و برای هر سوال بیست مورد پاسخ بنویسید. این روش به شما انگیزه می‌بخشد و در مسیر فوتبالیست شدن کمکتان خواهد کرد.

چگونه در ایران فوتبالیست شویم

9 گام پله‌های ترقی در فوتبال

بعد از رعایت ویژگی‌های شخصیتی و ذهنی، لازم است تا به مسیر اصلی و حرفه‌ای فوتبالیست شدن بپردازیم. همان مسیری که نیاز است که به آن عمل کنیم تا به یک فوتبالیست حرفه‌ای تبدیل شویم. در ادامه این گام‌ها را معرفی خواهیم کرد.

1. رسیدن به آمادگی فنی و بدنی

اگر می‌خواهید یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال شوید، باید بدانید یکی از شرایط فوتبالیست شدن آمادگی بدنی بالا است. نخستین گام و مهم‌ترین آن این است که بتوانید 90 دقیقه با کیفیت بالا فوتبال بازی کنید. این بدین معناست که در دقیقه 90 همانقدر عالی و با کیفیت بازی کنید که در دقیقه 10 بازی می‌کردید. یعنی عملکردتان افت نکند.

برای آمادگی بدنی نیاز است که بدن سازی اختصاصی فوتبالی کار کنید تا همواره آماده و چابک باشید. آمادگی فنی شامل صفر تا صد تکنیک‌های فردی است. مثل پاس، شوت، سانتر، دربیل و… شما می‌توانید جهت شرکت در دوره‌های تکنیک‌های فنی (ستاره شو) و دوره تخصصی بدنسازی (نیتروژن پلاس) و یا دوره آموزش فوتبال پیشرفته این تکنیک‌ها و آمادگی لازم را کسب کنید. جهت ثبت نام به سایت محمدسعید حمیدزاده مراجعه کنید.

2. تست در تیم‌ها

در قدم بعدی و بعد از بالا بردن سطح بدنی و فنی خود، با اعتماد به نفس و اطمینان بالا و باور به خود، در تیم‌های مختلف تست می‌دهید.

3. اثبات خود در تمرین‌ها و فیکس شدن

بعد از قبولی در تست و وارد شدن به تیم مربوطه در مسیر فوتبالیست شدن در ایران وقت آن است که خود را به مربی اثبات کنید و به فیکس شدن در تیم فکر کنید.

راه های فوتبالیست شدن

4. بهترین بازیکن تیم شدن

هدف گذاری درخشان بعدی می‌تواند این باشد که بعد از سعی و تلاش و اثبات خود به مربی، با آنالیز سایر بازیکنان، از بقیه آن‌ها بهتر باشید. طوری که اگر زمانی در ترکیب نبودید، عدم حضور شما در تیم کاملا حس شود و مربی تاکید کنید که حضور شما الزامی است و تیم به شما نیاز دارد.

5. بهترین بازیکن تورنومنت شدن

در مسیر فوتبالیست شدن در ایران برای بهترین بازیکن تورنومنت شدن می‌توانید از بازی‌های خود فیلم بگیرید، برای خود رزومه جمع‌آوری کنید و بهترین بازیکن آن مسابقه یا تورنومنت شدن را هدف اصلی قرار دهید. رزومه شما می‌تواند شامل فیلمی از پاس‌گل، گل و… باشد.

6. عملکرد خود را حفظ کنید

به این فکر کنید، بازیکنانی چون رونالدو یا مسی چطور به یک ابر ستاره تبدیل شده‌اند. چطور در مدت زمان 17 یا 18 سال خود را در اوج نگه داشته‌اند، رمز موفقیت این بازیکنان این بوده که ثبات خود را حفظ کرده‌اند و عملکرد خود را همواره بالا برده‌اند.

7. دیده شدن توسط ایجنت‌ها

دیده شدن توسط ایجنت‌ها از مهم‌ترین قدم‌های ترقی در فوتبال در بلند مدت است. یعنی به گونه‌ای عمل کنید که ایجنت مربوطه شما و بازی درخشان شما را ببیند و به شما پیشنهاد بازی در تیم‌های گوناگون را بدهد، با شما قرارداد ببندد و درصدی از قرارداد شما را دریافت کند. ضمنا فراموش نکنید که به دنبال ایجنت خوب باشید. ایجنت خوب دنبال پول نیست و بلکه از قراردادی که با شما می‌بندد درصدی را دریافت می‌کند. ضمنا اینکه چطور با ایجنت‌ها آشنا شویم و جلو رویم به این بستگی دارد که در چه نقطه جغرافیایی هستیم.

به عنوان مثال اگر شهرستانی هستید، از لیگ دسته 1 کشور به لیگ برتر کشور وارد می‌شوید. تیم‌هایی مثل سپاهان یا تراکتور در لیگ برتر کشور هستند که در فوتبال پایه می‌توانید در تست‌ها قبول شوید و در مسابقات لیگ برتر کشور خود را نشان دهید. ولی اگر در تهران زندگی می‌کنید، اولویت شما می‌تواند از تیم‌های تهران باشد. از دسته 2 تهران، دسته 1 تهران می‌توانید وارد لیگ برتر تهران شوید. معمولا ایجنت‌ها یا از لیگ برتر تهران بازیکن انتخاب می‌کنند که بازیکنان تجربه بالایی دارند، یا از لیگ لیگ برتر کشور.

موثرترین راه های فوتبالیست شدن

8. تیم ملی و لژیونر شدن

درصد بالایی از بازیکنانی چون تیم ملی نوجوانان از لیگ برتر کشور یا لیگ برتر تهران انتخاب شده‌اند. بنابراین صعود به تیم ملی یا لژیونر شدن چندان از شما دور نیست.

9. انتخاب پست تخصصی

مرحله آخر از گام‌های ترقی در فوتبال انتخاب پست تخصصی است. در این قدم لازم است تا پست تخصصی خود را انتخاب کنید و طوری تلاش کنید که در پست خود بهترین باشید و عملکرد بالایی داشته باشید. دانش پست تخصصی خود را داشته باشید و به سطح بالایی در آن برسید.

کلام نهایی

مسیر فوتبالیست شدن در ایران و اینکه چطور فوتبالیست شویم مسیری پر از چالش‌ها و دستاوردهاست که نیازمند تعهد، پشتکار و عشق به بازی است. این مسیر با تلاش‌های بی‌وقفه و مواجهه با موانع متعددی همراه است که تنها با انگیزه و تلاش مداوم قابل عبور هستند. با این حال، موفقیت در فوتبال نه تنها به مهارت‌های فنی و مهارت های اساسی فوتبال بلکه به توانایی‌های ذهنی و شخصیتی نیز وابسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب

دسته‌بندی مطالب

دوره‌های آموزشی ما